۱۳۸۷ اسفند ۹, جمعه

عناصر سازی در موسیقی راک

در اغلب سبکهای موسیقی Rock ساز اصلی گیتار، خصوصاً گیتار الکتریک است. از اشخاص تاثیرگذار در تاریخچه گیتار الکتریک می توان Charlie Christian (نوازنده جاز که در اواخر دهه 30 میلادی از اولین کسانی بود که از گیتاری که صدای ان توسط یک وسیله الکتریکی تقویت می شد در یک تکنوازی استفاده کرد). Aaron Thibeaux “T-Bone” Walker (نوازنده بلوز اولین کسی بود که اثری را در 1942 با چنین گیتاری ضبط کرد). Leo Fender (اولین کسی بود که در 1948 دست به تولید انبوه گیتار solid-body* زد). و Les Paul (که با نوازندگی خلاقانه و تکنیکی خود موجب محبوبیت این ساز شد). Chuck Berry (گیتاریست Rock-and-roll در دهه 50 میلادی پایه گذار سبکهایی از نوازندگی این ساز بود که تاثیری عمیق بر موسیقی Rock داشت). در اوایل دهه 60 نسل جدیدی از نوازندگان این ساز همچون Jimi Hendrix, Eric Clapton و Carlos Santana تجربه های متنوعی با این ساز و نوعی صدای الکتریکی distortion* داشتند که نشان دهنده پتانسیل بالای این ساز بود.

سایر سازهایی که عموما در موسیقی Rock استفاده می شوند شامل موارد زیر می باشند:
Bass گیتار الکتریک (که در 1951 توسط کمپانی فندر ارائه شد)
درام (Drum set) که ابتکاری آفریقایی آمریکایی می باشد که از موسیقی جاز و R&B وارد موسیقی راک شد.
ساز های خانواده کیبورد مانند پیانو، پیانوی الکتریک، ارگ و سینتی سایزر.
خود میکروفن نیز برای برخی از خوانندگان به خاطر استفاده از تقویت کننده ها و افکت های مختلف نقش یک ساز را بر عهده دارد.

به هر حال گروه های مختلف موسیقی Rock به فراخور سبک و امکانات و تجربیات و مقتضیات یک آهنگ خاص ممکن است از سازهای مختلفی استفاده نمایند و در بالا تنها به مواردی اشاره شد که عموما از ارکان اصلی در این گروه های موسیقی هستند.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
solid-body نوعی گیتار (یا به صورت عمومی تر نوعی سازسیمی) است که برای تقویت صدا از جعبه صوتی معمولی استفاده نمی کند و صدای آن توسط وسیله ای خاص به نام Pickup دریافت می شود و به تقویت کننده ارسال می شود.
distortion افکت خاصی است که امروزه در اغلب آهنگ های راک استفاده می شود و صدایی بلند، خش دار و سنگین دارد.

هیچ نظری موجود نیست: